Conflictbemiddeling op de werkvloer

Bepaal zelf een constructieve oplossing voor je commerciële geschil

Erkend kantoor voor conflictbemiddeling op de werkvloer

Bemiddeling Vlaams-Brabant is tevens een gespecialiseerd en gecertificeerd bemiddelingskantoor voor burgerlijke zaken en handelszaken. Conflicten op de werkvloer, hetzij bij handelszaken moet je niet licht opvatten. Ze ondermijnen de bedrijfsmoraal en -productiviteit. Het kan een volledige organisatie demotiveren en segmenteren.

Conflicten op de werkvloer of bij handelszaken kunnen op tal van niveaus ontstaan. Tussen vennoten en bedrijfsleiders onderling, aandeelhouders en leden van de raad van bestuur, tussen managers en hun teams, tussen werknemers, bouwheer en aannemer, enz. Maar de oorzaak is meestal dezelfde en zeer hardnekkig: een verschil in visie of purpose.

Waarom kiezen voor bemiddeling?

  • Het bespaart je veel tijd
  • Het bespaart je veel geld
  • Je bepaalt zelf mee de oplossing
  • Geen juridisch gekibbel

Ontdek de waarde en efficiëntie van professionele bemiddeling

Vraag hier je kennismakingsgesprek aan

De waarde van onze commerciële conflictbemiddeling

Een begeleidingsplan op locatie

Conflicten op de werkvloer moet je op de werkvloer beslechten. De commerciële context is immers essentieel voor het voeren van een nuttige dialoog. Maar om tot zo’n constructief gesprek te komen, luisteren we altijd eerst naar het verhaal van elke partij, in alle vertrouwen. Het finale doel van onze sessies is een praktisch begeleidingsplan dat voor langetermijn een gemeenschappelijke lijn trekt in het geschil of conflict.

Wat houdt zo’n begeleidingsplan in?

Na de vertrouwelijke, individuele gesprekken brengen we beide partijen aan tafel. Net zoals bij familiale bemiddeling overlopen we samen alle mogelijke pistes en constructies waarmee we de ruggegraat van het begeleidingsplan opbouwen. We focussen ons op belangrijke vragen als:

  • Wat is de oorzaak?
  • Welke factoren hebben het meeste impact?
  • Is er nog een gemeenschappelijk doel?

Proefperiode

Sommige geschillen lenen zich tot het inlassen van een proefperiode, waarin we concrete testafspraken over een bepaalde periode uitproberen. 

Evaluatie

Na de proefperiode evalueren we de afspraken en de effecten. A.d.h.v. die feedback finetunen we het initiële begeleidingsplan tot een volledig transparant en praktisch kader dat op langetermijn de visies zal aligneren.